سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

کود دهی بنسای

بنا به درخواست یکی از دوستان که گفته بود در مورد کود دهی بونسای بنویسید من این مطلب رو گذاشتم اگه درمورد هرس بونسای اطلاعات میخواید به اینجا و در مورد تعویض گلدان به اینجا مراجعه کنید و در مورد تربیت بونسای به اینجا و اگه مطلب دیگه ای خواستید از جستجوگر سایت استفاده کنید

درختان غالباً کود پذیری زیادی دارند امّا اینکه آنها را در ظروف کم عمق برای احراز رشد بطئی پرورش دهیم ، مقوله ای دیگر است . کودها فقط برای تحریک رشد نیستند بلکه برای سلامتی طبیعی گیاهان مؤثرند .

اغلب مخلوط های خاک بنسای درشت بافت و دارای مقادیر کمی از مواد غذایی هستند و کودها تنها منبع تأمین کننده مواد ضروری گیاهان در بسیاری از بنسای ها می باشند .

کود دهی را گاهی “تغذیه” هم می نامند امّا در واقع انسان به گیاه غذا نمی دهد بلکه عناصر مورد نیازش را در اختیارش می گذارد و گیاه از آنها غذای خود را می سازد و یعنی به خودش غذا می دهد .

برای کود دهی اغلب می توان از کودهایی که دارای ترکیبات ضعیفی هستند و ویژه خانگی ساخته شده اند ، بصورت هفتگی یا ماهانه استفاده نمود زیرا آنها بسیار مطمئن تر از کودهای قوی تری هستند که با فاصله زمانی بیشتری مصرف می گردند .

  

 

استفاده از مقادیر زیاد کودها و در زمان نامناسب کود دهی موجب افزایش احتمال سوختگی ریشه ها می شوند لذا باید به درصد نیتروژن ، فسفات و پتاسیم (macro nutrients) بر روی برچسب بسته های آنها توجه شود که بصورت «N-ph-po» یا «N-P-K» درج می شوند ؛ مثلاً «۵-۱۰-۱۵» بیان کننده ۱۵ درصد نیتروژن ، ۱۰ درصد فسفر و ۵ درصد پتاسیم می باشد .


مقدار زیاد ازت موجب تشویق رشد رویشی گیاه می شود و فسفر و پتاسیم نیز برای ساختمان سلول های گیاهان ، توسعه ریشه ها و گلدهی ضروری هستند .

کودهای کم مصرف (Micro-nutrients) دارای برخی عناصر هستند که به میزان ناچیز مورد نیاز گیاهان می باشند و افزودن آنها موجب جلوگیری از کمبود هایی می شوند که در روند عادی رشد گیاهان ظهور می یابند .

برخی فروشگاه ها کودهای “قرصی شکل” را می فروشند که آنها را بر روی سطح خاک گلدان ها قرار می دهند تا پس از هر بار آبیاری موجب کود رسانی با ثبات ولی ضعیف را برای گیاه فراهم سازند .

البته کودهای مایع امکان اسپری کردن بر روی شاخ و برگ را ممکن می سازند که به “تغذیه برگی” موسومند .

این روش توسط بسیاری از پرورش دهندگان بنسای توصیه می شود زیرا مستقیماً و سریعاً جذب سلول های گیاه می گردند .

از مواد مکمل (super thrive) و یا عصاره جلبک های دریایی نیز می توان برای افزایش کارآیی کودها استفاده نمود . برخی از مواد هورمونی و ویتامینی مطمئن گاهاً قادرند تا از طریق تحریک درخت به ترمیم آن کمک نمایند .

 

بهترین زمان کود دهی اوایل فصل بهار است و در این زمان مقدار بالایی از نیتروژن برای رشد گیاهان جوانی که می خواهید دارای رشد سریع و قوی باشند ، ضروری است امّا در اواخر بهار پس از اینکه رشد سریع درخت خاتمه یافت ، باید از مخلوط های حاوی مقدار کمتر ازت استفاده کرد تا مرحله بلوغ در گیاه ظاهر شود .

کود دهی را باید در تابستان تا رسیدن درخت به حالت نیمه خواب ناشی از گرمای تابستانه ادامه داد . کود دهی را پس از شکستن گرمای شدید نیز با درصدهای کمتر ازت تا آغاز پائیز تداوم می بخشند .

برای دستیابی به بهترین میزان کود دهی درختان باید ابتدا یک دوجین از هر نوع درخت مورد توجه را برویانید و سپس اولین درخت را با مقداری از کود که فکر می کنید صحیح است ، تغذیه نمایید و در هفته های آینده باید همان مقدار کود را به همان گیاه و گیاه بعدی بیفزایید و آنقدر ادامه دهید تا اولین گیاه بمیرد و در این صورت در می یابید که مناسب ترین مقدار کود برای گیاه مورد نظرتان چقدر است .

از این طریق می توانید بر تجربیات خود بیفزایید که با ارزش ترین سرمایه برای پرورش سالم ترین گیاهان بنسای خواهد بود .

 

یکی از مشکلات عمده این مقوله عبارت از افزودن کودها به درختان ناسالمی است که فکر می کنید دچار معضلات سوء تغذیه هستند . درصورتی که درختان بندرت از گرسنگی می میرند امّا کود دهی نامناسب می تواند مشکلات ریشه ای مهمی را برای گیاه سبب شود و درخت را سریعاً بمیراند .
هرگز نباید به گیاهانی که دوره خواب زمستانه را می گذرانند ، کود داده شود زیرا درختان بدون برگهای خود قادر به غذا سازی نیستند و درختان همیشه سبز نیز در اواسط زمستان دارای فعالیت زیادی نیستند و غذا سازی قابل توجهی ندارند بنابراین نمی توانند از کودهای داده شده به میزان کافی بهره گیرند .
هرگز نباید به گیاهان مریض کود دهی نمود زیرا موجب بدتر شدن وضعیت آنها می شود . همچنین افزایش کودها به خاک می تواند باعث بروز اشکالاتی در روند جذب آب توسط گیاه گردد.

**دوستانی که علاقه مند به ساخت و پرورش بونسای هستند میتوانند مجموعه آموزشی بونسای را از لینک زیر دانلود کنند


مطالب مرتبط:

جمع آوری گیاه از طبیعت برای ایجاد بونسای مشاهده

بونسایی مشاهده

عکسهای دیدنی از درختان بونسی یا بونسای Bonsai ( مینیاتوری ) مشاهده

مطلب کامل در مورد بونسای مشاهده

کود دهی بنسای مشاهده

آموزش تصویری ساخت بونسای از درخت چند ساله مشاهده

آفات و امراض بونسای مشاهده

نمایشگاه بونسای مشاهده

مراحل ساخت بونسای(انتخاب نهال) مشاهده

علت زرد شدن برگ درختان بنسای مشاهده

پرورش بونسای به وسیله قلمه مشاهده

هرس در بونسای مشاهده

تربیت و سیم بندی بونسای مشاهده

نظرات 1 + ارسال نظر
ماتیسا شنبه 13 خرداد‌ماه سال 1396 ساعت 10:17 ب.ظ

اسم کود این گیاه چیست

شما به مغازه های گیاه پزشکی شهرتون مراجعه کنید و بگید کود کامل NPK بهتون میدن

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد