سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

کشت و پرورش فلفل گلخانه ای

فلفل گلخانه ای (Capsicum annuum L) متعلق به تیره بادمجانیان (Solanaceae) می باشد. دارای حداقل 30 گونه بوده و جوانه زنی اش به صورت برون خاکی و اپی ژیل است. دارای ریشه اصلی عمیق بوده و از ریشه های فرعی ضعیفی برخوردار است. فلفل گیاهی خود بارور بوده و زنبور ها هم می توانند در افزایش تشکیل میوه نقش داشته باشند. ارتفاع بوته فلفل کوتاه بوده و میوه آن به سه رنگ قرمز، زرد و نارنجی پرورش می یابد. رنگ قرمز فلفل مربوط به ماده آلکالوئیدی کاپسایسین است.

برای مطالعه به ادامه مطلب بروید... 

 

Capsicum annuum L  (Solanaceae)


پرورش میوه های فلفل به سه رنگ قرمز، زرد و نارنجی


کشت فلفل گلخانه ای

معمولا از اواسط نیمه دوم انتقال نشاء به زمین اصلی آغاز شده و برداشت محصول نیز در نیمه دوم اسفند و یا اوایل فروردین سال بعد شروع می شود و تا آذر سال بعد ادامه پیدا می کند. دمای بین 15 الی 35 درجه سانتی گراد برای رشد و نمو فلفل مناسب می باشد و در صورت افزایش دما به بالاتر از 35 درجه گل ها ریزش کرده و لکه های سوخته در نوک میوه مشاهده می شود. کاهش دما به زیر 15 درجه باعث ریزش غنچه و برگ ها شده و پوسیدگی ریشه اتفاق می افتد. مناسب ترین دما در طول روز بین 18 الی 30 درجه و در شب 16 الی 18 درجه می باشد. بطور کلی دمای مناسب جهت رشد رویشی 21 الی 23 درجه و برای رشد زایشی کمتر از 21 درجه سانتی گراد می باشد.

نور در پرورش فلفل بسیار مؤثر است و میزان نور تکمیلی مورد نیاز در روز به مدت 16 ساعت و به میزان 125 میکرو مول بر متر مربع بر ثانیه می باشد، که این شرایط باعث افزایش عملکرد محصول و زود رسی میوه فلفل می شود. میزان دی اکسید کربن مورد نیاز در حدود 1000 تا 1500 ppm می باشد. بهترین میزان رطوبت نسبی گلخانه در حدود 75 الی 80 درصد است. افزایش یا کاهش رطوبت باعت گسترش بیماری های قارچی و باکتریایی و همچنین ریزش گلها می شود. بهترین pH مورد نیاز فلفل در حدود 7 می باشد.


جوانه زنی بذر فلفل

تولید محصول فلفل در گلخانه به روش نشاء کاری بالاتر از روش کشت مستقیم بذر می باشد. بذر های جوان تازه برداشت شده فلفل تا 6 هفته در خواب به سر می برند و پس از آن شرایط برای جوانه زنی مناسب می باشد. صفر جوانه زنی گیاه برابر 10/9 درجه سانتی گراد بوده و جوانه زنی بذر در دمای پایین تر از 25 درجه اتفاق می افتد. بذور تازه برداشت شده به مدت 2 تا 3 هفته در دمای 24 درجه به مدت 20 روز قادر به جوانه زنی می باشند.

عمق کشت بذر فلفل در خزانه بین 1/5 تا 2 سانتی متر است و کشت بذر در اواخر آبان ماه انجام می گیرد. بذر فلفل می بایست در حدود 7 الی 10 روز شروع به سبز شدن نماید. مدت زمان تهیه نشاء معمولا بین 10 تا 12 هفته متغیر است. کشت بذر ها در خزانه در میان پیت ماس در دمای 25 الی 26 درجه انجام می گیرد. انبار کردن بذر باعث افزایش جوانه زنی به میزان 40 تا 70 درصد می شود.


تولید نشاء به روش کاشت بذر در داخل سینی یونولیتی نشاء و در میان پیت ماس


تولید نشاء به روش کاشت بذر در خزانه و در میان پیت ماس


بذر فلفل آماده جهت کاشت و تهیه نشاء


آناتومی رویان بذر فلفل


انتقال نشاء به زمین اصلی

زمان انتقال نشاء به زمین اصلی هنگامی است که اولین جوانه گل ظاهر شده است. پس از گذشت 10 هفته از زمان کشت بذر در سینی نشاء، انتقال نشاء به داخل گلدان صورت می گیرد. EC خاک می باید در حدود 2/5 میکروموس بر سانتی متر بوده و بعد از انتقال نشاء دمای محیط به 21 درجه کاهش داده شود و هر دو روز یکبار آبیاری نشاء ها انجام گیرد. زمان انتقال نشاء به گلخانه باید گیاه فلفل حدود 6 تا 7 برگ داشته باشد. تعداد بوته فلفل در هر متر مربع به 2 تا 3/5 بوته می رسد. تراکم کمتر و بیشتر از این حد باعث کاهش عملکرد و نیز کیفیت محصول تولیدی خواهد شد.

کاشت عمیق نشاء تا رشد اولین برگ حقیقی پس از 30 روز باعث افزایش ماده خشک و تعداد گل در گیاه فلفل می شود. بستر کشت در هنگام انتقال باید مرطوب باشد و محلول های غذایی در حدود یک روز قبل از کشت به زمین اصلی اضافه شود. دمای محیط کشت اصلی بین 20 تا 21 درجه ثابت نگه داشته می شود. رطوبت محیط روی 75 تا 80 درصد تنظیم شده و میزان دی اکسید کربن باید به 800 تا 1200 ppm برسد.


نشاء دارای اولین جوانه گل، آماده جهت انتقال به زمین اصلی


نشاء انتقال یافته به درون گلدان


نشاء فلفل 7 برگی آماده جهت انتقال به داخل گلخانه


تراکم مناسب جهت کاشت بوته های فلفل در گلخانه


کود دهی و محلول غذایی مناسب

فلفل گلخانه ای بیشتر به صورت هیدروپونیک تولید شده و توسط محلول غذایی کود دهی می شود. مصرف میزان بالای آهن درمحلول غذایی در محیط کشت شنی، باعث افزایش ماده خشک گیاه می شود. بطور کلی مواد غذایی که همراه با آب آبیاری در سیستم بدون خاک مورد استفاده قرار می گیردبه میزان یک میلی گرم در هر لیتر آب می باشد. این مقدار در حین انتقال نشاء ها شامل 110 ppm کلسیم، 119 ppm پتاسیم، 50 ppm فسفر، 70 ppm نیتروژن، 55 ppm گوگرد و 110 ppm منیزیم است.

مقدار این عناصر برای گیاه فلفل بالغ به 190 ppm کلسیم، 200 ppm پتاسیم، 50 ppm فسفر، 160 ppm نیتروژن، 65 ppm گوگرد و 48 ppm منیزیم می رسد. در زمان انتقال نشاء در کشت خاکی از 90 کیلوگرم در هکتار ازت می توان استفاده کرد. گیاه فلفل به سدیم بالا حساس می باشد. افزایش این عنصر باعث کاهش عملکرد میوه می شود. کمبود بر باعث زرد شدن و قهوه ای شدن رگبرگ ها شده و رشد ریشه کاهش می یابد. عنصر منگنز در pH کمتر از 5 به مدت طولانی باعث مسمومیت می شود. مقدار آب مورد نیاز 300 تا 400 لیتر در هر متر مربع است و در فصل تابستان هر بوته به 3/5 تا 4 لیتر آب در روز نیاز دارد.


تولید فلفل گلخانه ای به روش هیدروپونیک


هرس و تربیت بوته فلفل

گیاه فلفل به صورت مستمر تولید ساقه و برگ جدید می نماید و از رشد نا محدودی برخوردار است. جهت ایجاد تعادل و افزایش تولید باید برگ ها و گل های اضافی هرس شوند. نگهداری دو ساقه فرعی و حذف کلیه شاخه های ثانویه از اصول اصلی هرس فلفل می باشد. به دلیل تراکم 3 بوته در هر متر مربع هرس کردن بوته فلفل باعث افزایش جریان هوا و کاهش بیماری ها و آفات می شود. بعد از گذشت یک هفته، بوته های فلفل تعداد 2 تا 3 ساقه در محل شاخه دهی تولید می کنند که دو تا از قوی ترین ساقه ها انتخاب و نگهداری می شود. گیاه جهت ادامه رشد به قیم نیاز دارد. بوته فلفل تقریبا در هر دو هفته هرس می شود.

برگ ها و جوانه های جانبی که از اطراف بندهای جدید بر روی ساقه اصلی رشد کرده اند هرس می شوند تا شکل گیاه حفظ شود. بوته فلفل از محل گره ها گلدهی نموده و شروع به تولید محصول می نماید. در هنگام هرس باید دقت شود که جوانه انتهایی تنه اصلی کور نشود. سیستم تربیت بوته به روش اسپانیایی و روش V می باشد، که شامل شکل دادن به دو ساقه اصلی و حفظ یک یا چند برگ بر روی هر گره می باشد.

در ابتدای هر فصل شاخه ها و برگ های اضافی روی هر گره باید هرس شده و تنها یک برگ روی آن باقی گذاشت. در اواسط فروردین تا حدود دو برگ روی هر گره اجازه رشد داشته و شاخه دیگری همگام با برگ دوم شروع به رشد می کند. دومین شاخه فرعی و برگ های فلفل هرس شده و باز هم یک برگ روی هر شاخه فرعی باقی می ماند. در  اواسط اردیبهشت ماه و اوایل خرداد می توان اجازه داد تا برگ سوم نیز رشد نماید. در موقع هرس کردن بوته از یک محلول پودر شیر بدون چربی استفاده می شود.


هرس و قیم بندی مناسب بوته های فلفل


تشکیل گل در محل گره ها


گرده افشانی و تشکیل میوه فلفل

معمولا در گیاه فلفل بعد از رشد 8 تا 10 برگ روی ساقه، گل در انتهای ساقه تشکیل می شود. گل ها در انتهای شاخه و یا زاویه بین برگ و شاخه به وجود می آیند. گیاه فلفل خود گرده افشان است و گرده افشانی آن در سطح مزرعه به وسیله باد و حشرات انجام می شود. باروری گل ها بعد از 36 ساعت و در دمای 21 الی 27 درجه صورت می گیرد. تشکیل بذر بعد از قرار گرفتن گرده روی کلاله با تاخیر زیاد همراه است. کیفیت گلدهی و اندازه میوه به دمای محیط در طول شبانه روز بستگی دارد. مدت زمان باروری فلفل با کاهش دما افزایش می یابد.

دمای مطلوب برای گلدهی حدود 16 درجه می باشد و در داخل مزرعه به 21 درجه نیز می رسد. افزایش بیش از حد نور در کاهش کیفیت فلفل موثر است. یک هفته بعد از انتقال نشاء به زمین اصلی، بوته فلفل شروع به گلدهی می کند و با رشد اولین گل بر روی شاخه ها باید گل هایی که در حال رشد هستند را هرس نمود. رشد اولین گروه گل ها باعث تولید میوه بر روی گره دوم شده و پس از رشد این گل ها، گل هایی که بر روی گره سوم رشد کرده اند، باید هرس شوند. گل هایی که بر روی گره پنجم تشکیل شده اند باقی مانده و به رشد خود ادامه می دهند.

تشکیل میوه در دمای بالای 27 درجه سانتی گراد و نیز رطوبت نسبی پایین کاهش می یابد. دمای 20 درجه برای محیط ریشه جهت ایجاد تعادل رشد گیاه بسیار حیاتی می باشد. دمای پایین باعث رشد رویشی گیاه شده و گل و میوه تشکیل نخواهد شد. ریزش گل و میوه قبل از رسیدن، به میزان تولید و فتوسنتز در گیاه بستگی دارد. پایین بودن میزان نور سبب غنچه ای ماندن گل ها می شود. عوامل خارجی مانند زنبور عسل می تواند کیفیت گرده افشانی را افزایش دهد.


گل های خود گرده افشان با شش پرچم و یک کلاله در میان پرچم ها به صورت جدا از هم


برداشت محصول و انبار داری

از زمان گل دهی تا رنگ گرفتن میوه در فلفل معمولا 22 هفته به طول می انجامد، و از کشت نشاء تا هنگام برداشت 6 تا 10 هفته زمان نیاز می باشد.برداشت محصول معمولا یک بار در هفته و گاها تا 3 بار انجام می شود. برداشت زمانی انجام می گیرد که 85 درصد رنگ میوه کامل شده باشد. برداشت محصول در طول دوره رشد بین 7 تا 12 بار انجام می گیرد. عملکرد فلفل در واحد سطح بین 5 تا 6 کیلوگرم در هر متر مربع می باشد. فلفل های درشت تر از بازار پسندی بیشتری برخوردار می باشند و برداشت آن با چاقوی تیز صورت می گیرد. طبقه بندی فلفل از لحاظ اندازه عبارت است از فلفل بسیار بزرگ که طول آن بیش از 80 میلیمتر است، فلفل بزرگ به طول 70 تا 80 میلیمتر، فلفل متوسط به طول 60 تا 70 میلیمتر و فلفل کوچک به طول 50 تا 60 میلیمتر. ریزش میوه نارس از گیاه نشان دهنده بی میلی گیاه نسبت به حفظ میوه هایش می باشد.

همچنین تولید بیش از حد گل و میوه باعث ریزش آن ها می شود. ناقص شدن میوه نیز به دلیل دمای پایین (کمتر از 14 درجه) رخ می دهد. فلفل های رنگی در دمای 7 الی 8 درجه و فلفل سبز در دمای 10 درجه و رطوبت نسبی 90 درصد قابلیت انبار داری داشته و با از دست دادن رطوبت میوه سفت خواهد شد.


میوه فلفل که بیش از 85 درصد رنگ آن کامل شده است


بسته بندی مناسب جهت انبار داری و انتقال به سردخانه یا بازار مصرف


در ادامه انواع روش های بسته بندی استاندارد، که در مزرعه کشت و صنعت شایستگان مشرق زمین جهت بسته بندی سایر انواع فلفل ها و ارائه آن به بازار مصرف صورت می گیرد را مشاهده می نمایید.





مطالب مرتبط:
نظرات 2 + ارسال نظر
محمدرضا اکبری شنبه 3 تیر‌ماه سال 1396 ساعت 12:02 ب.ظ

سلام.گلخانه دارم.مشتاق دریافت اطلاعات محصولات گلخانه ای

اطلاعات از این دست رو بیشتر میزارم
هر مطلبی که مورد نیازتون بود رو بفرمایید تا در موردش بزاریم

مهرزاد هوشمندی شنبه 18 آذر‌ماه سال 1396 ساعت 10:03 ب.ظ

سلام
وقت بخیر
۵۰۰۰متر زمین کشاورزی با امکانات آب برق تهیه کردم نزدیک به شهر کازرون و بر جاده اسفالته
دوست دارم کشاورزی گلخانه ای انجام بدم
نیازمند راهنمایی هستم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد