سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

پرورش جلبک در ایران

جلبک یکی از بهترین محصولات برای کسب درآمد می باشد، گیاهی با خواص و کاربردهای فراوانی که هر روز به آن ها افزوده می شود. اگر شما در این زمینه فعالیت کنید، می توانید روز به روز کسب و کارتان را گسترش و به درآمد بیشتری برسید.
  
جلبک علاوه بر کاربرد های فراوان و ایجاد درآمد بالا، سرمایه ی بسیار کمی برای پرورش نیاز دارد. این محصول امروزه بازاری بسیار گرم و مشتریان زیادی دارد. ما در این مطلب سعی کردیم به یکی از روش های پرورش و سرمایه گذاری از آن بپردازیم. با اِستپ هِلپ همراه باشید.

  • پرورش جلبک
  • آگار، کلید موفقیت پرورش جلبک
  • شرایط سرمایه گذاری پرورش جلبک
  • الزامات سرمایه گذاری جلبک

پرورش جلبک

بیشتر از ۴۰ سال است که دنیا از انواع جلبک هاى دریایى به طریق مختلف استفاده می کند و برخى کشورها مانند چین، کره جنوبى، مالزى، اندونزى و هند حدود ۱۵۰ هزار تن از این محصول را تولید، مصرف و بخشى از آن را هم صادر می کنند.

خواص متعدد جلبک ها موجب شده تا حدود ۴۰ تا ۵۰ نوع محصول با کاربرى هاى مختلف در زمینه تولید مواد غذایى، آرایشى - بهداشتى، دارویى و کشاورزى، تصفیه آب، تأمین علوفه و مکمل غذایى دام و شیلات و ... به کار برده شود. ایران هم به عنوان یکى از کشورهاى مصرف کننده این ماده چندکاره، سالهاست که به طور میانگین ده ها تن از این ماده را وارد کشور مى کند و به مصرف مى رساند.

از طرفى برخى مطالعات و تحقیقات کارشناسان نشان مى دهد که سواحل هرمزگان یکى از مناسب ترین مکان ها براى تولید و پرورش جلبک دریایى است و هرگونه سرمایه گذارى در این زمینه مى تواند موجب اشتغال زایى و درآمد زایى به شکل ارزى براى کشور باشد.

این در حالى است که از این ظرفیت تاکنون استفاده اى نشده و نبود اعتبار و مهم تر از آن دانش فنى لازم و عدم حمایت دولت، مهم ترین عامل فرصت سوزى در این زمینه عنوان می شود، همین عدم پیش قدم شدن از سوى دولت موجب شده تا بخش خصوصى هم حاضر به پذیرش ریسک هاى سرمایه گذارى براى این چنین صنعت نوپایى نشود.

برخى از طرح ها در سطوح بسیار کوچک و به صورت آزمایشى اجرا شده و در همان مرحله هم باقى مانده اند، در واقع با توجه به تحقیقات صورت گرفته، میزان بهره گیرى از پتانسیل پرورش جلبک در کشور با صفر برابرى می کند و این همان بهانه شروع براى تهیه گزارش فوق از نظر بررسى پتانسیل هاى موجود و همچنین اخذ نظرات کارشناسان و مسئولان این حوزه است.


آگار، کلید موفقیت پرورش جلبک

ما در ایران هم پتانسیل لازم و هم گونه مناسب براى پرورش را داریم، جالب تر اینکه مثلاً در سال ۸۸ تقاضاى بازار براى ۳۳ تن جلبک خوراکى بوده است و این یعنى نیاز بالاى صنایع ایرانى به جلبک، اما نباید فراموش کرد که ابتداى راه هستیم و این صنعت نوپا نیاز به توجه و حمایت دارد.

یکى از فرآورده هایى که می توان از جلبک ها به دست آورد، آگار است. آگار پلى ساکارید به دست آمده از برخى اعضاى خانواده جلبک هاى قرمز است که بیش از ۵۳ درصد از آگار تولید شده در جهان از جلبک گراسیلاریا به دست می آید. از آگار به عنوان محیط کشت باکتری ها، مواد دندانپزشکى، داروهاى ملین، تهیه قرص و کپسول، تهیه چسب و مواد آرایشى و ژل هاى الکترونیک استفاده مى شود.

خوب است بدانید که میانگین نیاز کشور به آگار استخراج شده از جلبک طى ۱۸ ماه گذشته حدود ۲۳ میلیون دلار بوده است و این یعنى اگر ما بتوانیم با تولید جلبک از آن آگار به دست آوریم از خروج این ارزها از کشور جلوگیرى مى کنیم به علاوه امروزه قیمت هر کیلوى این محصول در دنیا نزدیک به ۱۸ دلار است که مى تواند درآمد هاى بسیارى در بحث صادرات براى کشور رقم بزند.

تولید جلبک و بحث فرآورى آن دو مقوله جداست که لازم است بدانید پروسه فرآورى جلبک حتى از تولید آن هم مهم تر و سودآور تر است، در واقع امروزه قیمت هر کیلو جلبک خشک در دنیا حدود ۶۰ سنت تا دو و نیم دلار بسته به ژلاتین گیاهى جلبک است اما فرآورده هاى جلبک قیمت هاى بسیار بالاترى نسبت به این دارند، هم چنین فرآورده ها متقاضیان بیشترى در دنیا دارند.


شرایط سرمایه گذاری پرورش جلبک

براى ایجاد یک مزرعه پرورش جلبک، یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به علاوه شش هکتار فضا براى نگهدارى، نشا، عملیات گلخانه و آزمایشگاه لازم است. البته بخش اصلى تولید در بستر دریا صورت مى گیرد. میزان برآورد شده تولید این تأسیسات ۲۱۵ تن جلبک خشک در سال است.

البته مبالغ گفته شده فقط براى بحث تولید جلبک خام است و براى پرورش آن یا استخراج آگار از جلبک، نیاز به تجهیزات پیشرفته و کارخانه و نیروى متخصص است تا بتوان از آب هاى آزاد درآمد و سود مناسب صید کرد. با توجه به قیمت پایه جلبک که حدود دو دلار است حتى در بدترین حالت یعنى اگر به قیمت یک دلار هم این جلبک ها صادر شود بعد از گذشت دو سال کل سرمایه بازگشت خواهد داشت.


الزامات سرمایه گذاری جلبک

تخصص و داشتن علم دریایى نخستین لازمه این کار است، پس از آن مباحث بازاریابى و فروش هم در اولویت هاى بعدى هستند چرا که ما در کشور چندان استفاده براى جلبک نداریم و بیشتر مواد فرآورى شده آن وارد مى شود مثلاً طبق آمار وزارت بازرگانى، استابلایزرها در ۱۸ ماه حدود ۷۰۰ میلیون دلار وارد کشور شده است، از این رو شما یا باید جلبک را به مرحله فرآورى برسانید یا تا مدتى آن را به صورت خام به کشورهاى دیگر صادر کنید که این بحث صادرات نیاز مبرمى به معرفى و بازاریابى دارد. البته ارزش فرآورى محصول خیلى بالاست و بعد از فرآورى، قیمت آن و همچنین سود حاصله بسیار افزایش مى یابد.

سواحل هرمزگان یکى از مناسب ترین مکان ها براى تولید و پرورش جلبک دریایى است و هرگونه سرمایه گذارى در این زمینه مى تواند موجب اشتغال زایى و درآمد زایى به شکل ارزى براى کشور باشد، این در حالى است که از این ظرفیت تاکنون استفاده اى نشده و نبود اعتبار و مهمتر از آن دانش فنى لازم و عدم حمایت دولت، مهمترین عامل فرصت سوزى در این زمینه عنوان مى شود.


*مجموعه آموزشی پرورش انواع جلبک ها به صورت تصویری و مجموعه مقالات علمی پرورش جلبک به همراه طرح توجیهی


دانلود فایل

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد