سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

مراقبت و گلدهی میوه اژدها

میوه اژدها با نام مستعار پیتایا (pitaya) که در عکس دیده می شود کمتر از دو سال سن دارد و ارتفاع آن 45 سانتی متر می باشد، همانطور که در عکس مشاهده می شود گیاه دارای شکوفه است. در صورتی که با گیاه مانند سایر کاکتوس ها رفتار شود گیاه در سال دوم زندگی شکوفه می دهد ولی در صورتی که از گیاه به خوبی مراقبت شود در سال اول زندگی شکوفه و میوه می دهد. حتی در بعضی موارد بعد از 4 ماه پس از کاشت روی گیاه جوانه گل مشاهده شده است...  
 
گل دهی میوه اژدها
 
مراقبت های لازم برای گیاه میوه اژدها چیست؟ (جواب کوتاه)
نکته مهم این است که با این گیاه نباید مثل سایر کاکتوس ها رفتار کرد.
در صورتی که با گیاه میوه اژدها مانند گیاهان مناطق نیمه گرمسیری استوایی رفتار شود نتیجه بسیار خوبی خواهد داشت.
میوه اژدهای سالم تولید گل و شکوفه می کند.
مراقبت های لازم برای گیاه میوه اژدها چیست؟(جواب بلند)
میوه اژدها بومی جنگل های آمریکای مرکزی و شمال جنوب آمریکا می باشد که این مناطق گرم و مرطوب هستند به همین دلیل این گیاه شرایط محیطی مناطق گرمسیری را دوست دارد.
این گیاه چندین تفاوت با دیگر کاکتوس ها دارد و به صورت بالارونده رشد می کند و به دلیل این که نمی تواند وزن خود را تحمل کند باید برای آن داربست تهیه کرد تا بهتر رشد کند. گیاه میوه اژدها در زادگاهش توسط درختان بزرگ جنگل پشتیبانی می شده است و از درختان بالا می رفته است.
گیاه میوه اژدها یک بستر حاوی مواد آلی را دوست دارد مانند کف جنگل که دارای مقادیر زیادی مواد آلی و برگ های تجزیه شده می باشد.  
برای گرفتن نتایج بهتر برای رشد میوه اژدها بهتر است آن را در معرض نور خورشید قرار داد.
گیاه میوه اژدها کودهای آلی مانند کود مرغی را دوست دارد و در حضور کودهای آلی به خوبی رشد می کند.
خاک مناسب برای گیاه میوه اژدها:
مخلوط خاک گلدان و خاک برگ و مالچ یک ترکیب مناسب برای گیاه میوه اژدها می باشد. خاک برگ برای حفظ رطوبت و تنظیم اسیدیته خاک اضافه می شود. مالچ نیز برای افزایش مواد آلی اضافه شده است. خاک گلدان هم برای ایجاد یک ترکیبی متعادل از مواد آلی و ایجاد هوادهی مناسب در خاک اضافه شده است.
اضافه کردن کمپوست به خاک هم نتیجه خوبی دارد.
میزان آب مورد نیاز برای میوه اژدها:
نباید اجازه دهید خاک خشک شود. در خاک های حاوی مواد آلی و مالچ با آبیاری مکرر ریشه ها سالم و مرطوب باقی می مانند. با این حال خاک باید زهکشی خوبی داشته باشد، میوه اژدها یک کاکتوس است و نمی تواند آبی که در خاک باقی می ماند را تحمل کند و باعث پوسیدگی ریشه می شود. بنابراین خاک باید زهکشی خوبی داشته باشد تا آب به راحتی از آن عبور کند و در خاک باقی نماند.
نور مورد نیاز برای میوه اژدها:
در مناطقی که بیابانی است و رطوبت ندارد خورشید کامل برای میوه اژدها مناسب نیست ولی در مناطق دریایی نور کامل یا سایه جزیی برای رشد میوه اژدها مناسب است. 
در مناطقی که زمستان های معتدل دارند میوه اژدها به خوبی رشد می کند.
مکانی که میوه اژدها کاشته می شود باید جایی باشد که از سرما در امان باشد، زیرا زادگاه میوه اژدها جنگل بوده است و به سرما حساس می باشد.
میوه دهی میوه اژدها:
بعد از شکوفه دهی، 6 هفته تا چند ماه طول می کشد تا میوه تولید شود. هرچقدر شرایطی که برای گیاه فراهم می شود مطلوب تر باشد تولید میوه زودتر انجام می شود. همه ی عواملی که ذکر شد در زمان تولید میوه و میزان کیفیت میوه دخالت دارند و در صورتی که این شرایط فراهم نشوند زمان تولید میوه طولانی تر می شود و همچنین در طعم و کیفیت میوه نیز تاثیر می گذارند.
ظاهر میوه اژدها:
میوه اژدها شبیه یک تخم مرغ بزرگ است که پوشیده از فلس می باشد و گوشت درونی آن سفید، قرمز یا صورتی با دانه های سیاه رنگ است. انواع قرمز، رنگ بسیار زیبا و جذابی دارند. وزن هر میوه ½ تا 3 پوند می باشد.
 
میوه اژدها
 
زمان رسیدن میوه اژدها:
زمانی که برگ های گیاه میوه اژدها شروع به پژمرده شدن کنند و رنگ میوه کاملا از سبز به زرد یا قرمز تبدیل شود میوه رسیده است و زمانی که فشرده می شود کمی نرم به نظر می رسد. میوه رسیده زمانی که چرخانده می شود با یک کشش به راحتی از گیاه جدا می شود ولی میوه ای که کاملا نرسیده است به راحتی جدا نمی شود. در صورتی که میوه بیش از حد رسیده شود از گیاه جدا شده و روی زمین می افتد.
میوه ای که در عکس زیر دیده می شود، رسیده می باشد.
 
میوه اژدهای رسیده
 
طعم میوه اژدها:
پوست میوه قابل خوردن نیست و به راحتی از میوه جدا می شود. گوشت میوه سفت و آبدار است. میوه یک طعم ترش و شیرین ملایم و دلپذیری دارد. دانه های سیاه رنگ درون میوه شبیه دانه های کیوی است اما از دانه های کیوی نرم تر می باشند. 
میوه ای که کاملا رسیده باشد عطر و طعم بهتری دارد. میوه اژدها بعد از چیده شدن رسیده نمی شود بنابراین زمانی که مطمئن شدید میوه رسیده است آن را بچینید.
 
 
نظرات 2 + ارسال نظر
آرتور جمعه 30 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 09:16 ق.ظ

وقعا شبیه اژدها ست دوسش دارم

منم دارم

sharmin جمعه 6 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 11:38 ب.ظ

سلام من چندتا قلمه دراگون 2 ساله بدستم رسیده ولی وقتی کاشتم یکیش از وسط سیاه شد و گندید و یکی دی
ه داره خشک میشه چیکار کنم و دیگه در مورد روش استفاده و طریقه مخلوط کردن هورمون اکسین و جیبرلین تویح دهید چون برای قلمه ها اکسین که بصورت قطره های 5 سیسی هست خریدم ولی نمیدونم چیکار کنم ممنون میشم راهنمایی فرمایید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد