سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

تغذیه و کود دادن به گیاهان خانگی

تغذیه و کود دادن به گیاهان خانگیبرگ های گیاه تان رنگ پریده به نظر می رسند یا رشد کندی دارند؟ نگران نباشید هنوز می توان آن را نجات داد.

گیاهان نیاز به تغذیه دارند، چون تغذیه لازمه سلامت آن ها است. گیاه بدون تغذیه هم می‌تواند سال‌ها زندگی کند، اما کم کم ضعیف شده و مستعد بیماری می‌شود. بسیاری از گیاهانی که به آن‌ها توجهی نمی‌شود چون بی‌ارزش به نظر می‌رسند، ظاهر بدتری یافته و یک قدم به سطل آشغال نزدیک‌تر می‌شوند. ظرف یک ماه می‌توانید گیاه خود را از مرگ نجات داده و به زندگی باز گردانید.
غذای گیاه حاوی چه موادی است؟
غذای گیاه دارای 3 ترکیب اصلی است: نیتروژن (N) برای رشد برگ‌ها و سبز کردن گیاهان در حال زرد شدن، فسفات (P2O5) برای رشد برگ‌ها و پتاس (K2O) برای رشد گل‌ها. سایر عناصر موجود غذای گیاه، عناصر Trace (به آن‌ها ریز مغزی هم می‌گویند) هستند، این عناصر عموماً در بیشتر کودهای مرکب موجود هستند و به یاد داشته باشید که ترکیبات آن باید مجوز قانونی داشته باشند.
چه موقع باید به گیاهانتان غذا بدهید؟
اگر گیاه شرایط خیلی بدی دارد، همین حالا لازم است این کار را بکنید. در غیر این صورت تغذیه فقط به طور کلی در فصل رشد انجام می‌شود که دفعات بیشتری به گیاه آب می‌دهیم. اگر تازه گلدان گیاه‌تان را عوض کرده‌اید، چند ماه تا تمام شدن غذای درون کمپوست فرصت دارید. اکثر گیاهان هر 2 تا 4 هفته یکبار به غذا نیاز دارند. توجه کنید که نباید گیاه خود را فراموش کرده و سپس کلی غذا به آن بدهید، زیرا این مساله باعث بروز مشکلات بیشتری می شود، از قبیل پژمرده شدن برگ‌ها و بدشکل شدن برگ‌های جدید. فقط به اندازه‌ای به آن‌ها غذا بدهید که روی برچسب غذای گیاه ذکر شده است. اغلب دادن غذای کمتر در دفعات کمتر بهتر از دادن غذای زیاد در فواصل زمانی نامنظم است. برای برخی از گیاهان از قبیل سرخس‌ها باید غذا را رقیق کنید، برخی دیگر از گیاهان (مانند آزالیا و بگونیا)، آهک موجود در بعضی از کودهای گرانوله را تحمل نمی‌کنند.

نحوه تغذیه گیاه

1. کود با انتشار کند
این کود که به طور کلی برای گیاهان بیرون از خانه استفاده می‌شود، مواد مغذی را به کندی و در دوره‌ای طولانی منتشر می‌کند. این نوع کود را می‌توانید هنگام تعویض گلدان با کمپوست مخلوط کنید. هرچند راه بسیار ساده‌ای برای کود دهی است، اما هیچ گونه کنترلی بر روش تغذیه نخواهید داشت و هنگام زمستان که گیاه باید به خواب برود، به مشکل بر می‌خورید.
2. قرص‌ها و چوب‌ها
اگر زمان کوددهی را فراموش می‌کنید، این راحت‌ترین راه تغذیه گیاه است. این قرص‌ها یا چوب‌ها را در خاک فرو می‌کنند و مواد مغذی آن‌ها طی یک یا بیش از یک ماه منتشر می‌شود. مشکل این شیوه این است که غذا به صورت یکنواخت در سرتاسر سیستم ریشه منتشر نشده و گاهی اوقات بعد از مدت‌ها به کار بردن آن، فراموش می‌کنید که دوباره این قرص ها را قرار دهید و در نتیجه ذخایر غذایی خاک تمام می‌شود.
3. کود مایع
به احتمال زیاد بهترین شیوه تغدیه گیاه است، زیرا به اندازه کافی غذا به تمام سیستم ریشه گیاه می‌رسد. همچنین می‌توانید آن را با توجه به دوره رشد یا خواب گیاه تنظیم کنید. برای توزیع بهتر این کود بهتر است قبل از دادن آن به گیاه، مطابق معمول گیاه‌تان را آب بدهید. از پودرهای قابل حل نیز می‌توانید به همین شیوه استفاده کنید. اگر گیاه‌تان خیلی ناراحت به نظر می‌رسد، غذای قابل حل بهترین راه سرحال کردن سریع آن است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد